Logga ÖKFÖstgöta Konstförening

På gång

Vårprogrammet 2019

Välkommen till en ny termin med Östgöta Konstförening.

Vi börjar våren hemmavid på museet, 2 mars, kl. 19.00, då vi bjuder på en ”favorit i repris”, med Peter Freudenthal i samspråk med Stefan Hammenbeck. Vi får ta del av en personlig berättelse från en spännande tid i modern svensk konsthistoria. Det är inte bara Peter Freudentahls utställning som avslutas denna helg i mars, hela museet stänger nu för två års renovering.

Vårsalongen på Liljevalchs är ett återkommande första vårtecken. Med sin massiva exposé av verk, både av kända och okända konstnärer, påminner den om en frambrytande vårflod av obunden kreativitet; den låter sig inte tyglas av rådande kulturpolitiska mål, inte heller av de fina salongernas trendkänsliga urval av vad som är ā la mode. Den lyckas som få leva upp till eptetet, ”festligt, folkligt och fullsatt” och så har det varit ända sedan den första gången slog upp sina portar, 1921 (ett årtal som klingar uppfordrande, inte minst för alla medlemmar i Östgöta Konstförening). Ingen kan förneka sig ett besök, inte vi heller. Den 16:e mars beger vi oss till Liljevalchs. Observera att i det utskickade vårprogrammet hade vi skrivit fel datum här. Det är alltså den 16:e som gäller

Östgöta Konstförenings årsmöte, 6 april, kl. 14.00–16.00, har vi förlagt till hörsalen i Linköpings stadsbibliotek. Där tillkännages årets stipendiat tillsammas med det verk, som inköpts av konstnären.

Maj månad inleder vi med två visningar av nyinköpt konst på Universitetssjukhuset. Ansvarig för konstinköpen, Atte Öhrnell, visar oss runt, i och utanför sjukhuset och vi kan välja att ansluta, antingen 7 maj kl. 17.00, eller 9 maj  kl. 15.00. Samling utanför norra entrén.

Sedan släpper vi banden till Östergötland för ett tag och beger oss västerut. ”Vättern runt” har vi kallat vårens litet längre resa, som går till Borås, Ulricehamn och Olshammar, 24 - 25 maj. Vi sätter fokus på de många spännande skulpturer, som i dag gör staden Borås känd, tillsammans med de experimentella stil- och materialstudier, som håller den textila traditionen vid liv. Längs vägen försöker vi också hinna med ett besök i en konstnärsateljé. (Se mer om resan på nästa sida.)

Sista programpunkt denna vår blir en utomhusvernissage i Vadstena Folkets Park, 6 juni kl. 14.00. Konstnären Dag Källman invigningstalar och ger bakgrunden till den skulpturpark som nu börjar byggas med hjälp av europeiska pengar och 12 konstnärer. Fyra av dessa premiärvisar sina verk detta datum och de kommer om ett år  att följas av en ny kvartett. År 2021 ska alla konstnärers verk finnas på plats och Östergötland har fått en ny attraktion, detta märkesår för konsten i Östergötland.
Från stationen i Vadstena går turer med rälsbuss. Även dressin kan nyttjas.

Vi hoppas på många återseenden i vår

Kultur och Konstresor våren 2019

16 mars Liljevalchs vårsalong,

24–25 maj Vättern runt

Liljevalchs vårsalong och Färgfabriken

16 mars väntar Liljevalchs vårsalong varefter vi intar lunch på Nordiska
Museet, Abba Museum eller Restaurang Glöd i båthamnen! Därefter åker vi till Färgfabriken på Liljeholmen, som visar en installation av Beckers konstnär­stipendiat 2019, Theresa, Traore Dahlberg och Dan Wirén med utställningen: Vehicles and Vessels.

Pris: buss och inträde 600kr betalas till PG 160422-2

Vättern runt

24 – 25 maj går resan runt Vättern. Efter busskaffe blir första anhalt Torpa Stenhus utanför Ulricehamn. Huset är ett av Sveriges 5 profana kvarstående stenhus, där vi kan uppleva historiens vingslag innan vi får lunch. Sedan går färden till Borås Textilmuseum med äldre och nyare experimentella utställningar. Borås-experten Lennart Wasling guidar oss runt i staden bland berömda skulpturer och annan offentlig konst. Vi fortsätter därefter till Falköping och övernattar på Mössebergs turisthotell, där vi äter både middag och frukost.

25 maj passerar vi Varnhem på vägen till Olshammar och Aspa herrgård. Här är det dags för lördagslunch och en titt på utställningen med Bellmans skrifter. Efter Askersund vänder vi åter till vår sida av Vättern för att besöka Zinkgruvan med keramikern Kennet Williamson och textilkonstnären Inger Hasselgren.

Pris: Buss, övernattning, måltider, inträden och guidning 5000 kr.

Med vänliga hälsningar Anne-Marie och Berit

Anmälan till vårens resor

Liljevalchs 16 mars. Buss avgår kl 07.45 från Östergötlands museum och 08.30 från Konstmuseet i Norrköping.
Vi behöver följande information för resan /eller resorna du väljer:
Namn. Adress, mail och mobil eller telefon.
Sista anmälningsdag 1/3 Vid avanmälan efter 1/3 måste vi tyvärr ta utgift för bussresan.
Anmälan till Anne-Marie Grubbström mail: anne-marie@grubbstrom.com

Vättern runt 24-25 maj. Buss avgår kl 08.00 från Östergötlands museum.
Här behöver vi dessutom din önskan om enkel eller dubbelrum. Ange också särskilda önskemål.
Sista anmälningsdag 10/5. Vid avanmälan efter 10/5 måste vi tyvärr ta ut avgift för hotell och bussresa: Pris 600 kr betalas till PG 160422-2
Anmälan till Berit Hyland, mail: berithyland@gmail.com
Berit Hyland tel. 0727 332293, Vasavägen 21, 582 20 Linköping

E-postadresser och adressändringar

För att underlätta medlemskontakterna önskar vi få in e-postadresser från så många medlemmar som möjligt. Vänligen meddela e-postadress, namn och telefonnummer tillLillis Kirsh,
Ombergsgatan 1, 58248 Linköping, tel. 013-153336, 0738-153336, lillis.kirsh@bredband.net

Har du idéer och önskemål om föreningens verksamhet är du givetvis välkommen att kontakta någon i styrelsen.

Ordförande: Anders Lindqvist, 0705-89 05 16. anders.lindkvist.idea@hotmail.se

Vice Ordförande: Björn Gustavsson, ordf. 070-66 55 101, dockebo@gmail.com

Gunnel Brink-Hjulström, sekr. 013-16 04 05, hakan.t.arne@gmail.com

Östgöta Konstförening
581 02 Linköping

Konstföreningen anordnar föreläsningar i samarbete med Folkuniversitetet och Östergötlands museum.

FolkuniversitetetÖstergötlands museum