Logga ÖKFÖstgöta Konstförening

På gång

Höstprogrammet 2019

Välkommen till en ny termin med Östgöta Konstförening.

Redan 31 augusti (Kl. 13.00 - ca 16.30) kan vi i samarbete med Sveriges Konstföreningars Östgötadistrikt bjuda in till visning av Skulpturparken på Löfstad Slott. Konstintendent Stefan Hammenbeck tar oss med på en tidsresa i ord och bild, med kända och okända östgötaskulptörer, från medeltid till nutid. Skulptör Magnus Ringborg, som själv deltar i utställningen, visar med hjälp av bilder och filmklipp hur en stenskulptur växer fram. Efter kaffepaus blir det rundvandring i slottsparken.  Kostnad 100 kr.
Anmälan görs till Marja Tjädermo (marjatjadermo@gmail.com)

Den jurybedömda utställningen "Under samma tak" genomförs i år i samarbete med Mjölby Konstförening, Norra Vätterns Bild & FormKonstnärer och Galleri Sander i Norrköping. Östergötlands museum har under många år varit utställningens fasta nav, men på grund av museets renovering har utställningen i år letat sig ut till övriga Östergötland. Galleri Sander/NP33 får i år en central position.
I utställningshallen på Norra Promenaden 33 i Norrköping visas till att börja med alla inlämnade verk, 26-28 september.
Sista datum sammanfaller med Kulturnatten. Det juryn väljer som tillräckligt kvalificerat för att delta i "Under samma tak"  kommer att visas i fyra delar, i Norrköping, Linköping, Mjölby och Motala, under oktober månad, med gemensam vernissage i de fyra städerna, 12 oktober. (Mer information kan läsas på www.undersammatak.nu)

I oktober genomförs höstens stora resa till Berlin, 3-6 oktober, med anledning bland annat av att det nu är 100 år sedan  konstskolan Bauhaus bildades.

Den 20:e november är det dags för den traditionella resan till närbelägna Norrköpings Konstmuseum och utställningarna där, som visas av konstintendent Helena Scragg.

Eftersom Östergötlands museum genomgår betydande renoveringsarbeten, är museets lokaler i huvudsak stängda. Vi har dock förhoppningar om att kunna utnyttja Wallenbergsalen för att genomföra ÖKF:s konstlotteri på vanlig plats, 7 december, med utlämning 14 december.

Så ser, i huvudsak, höstens program ut 2019. Det är oundvikligt att ändringar kan behöva göras liksom kompletteringar. Dessa kommer vi att meddela i ett extra utskick i samband med att vi bjuder in till "Under samma tak" och här på vår hemsida.

Som vanligt efterlyser vi ytterligare e-postadresser. Detta för att underlätta kommunikationen.

Vi hoppas att ni tycker programmet verkar lockande och ser fram emot att ses under hösten.

E-postadresser och adressändringar

För att underlätta medlemskontakterna önskar vi få in e-postadresser från så många medlemmar som möjligt. Vänligen meddela e-postadress, namn och telefonnummer till Lillis Kirsh,
Ombergsgatan 1, 58248 Linköping, tel. 013-153336, 0738-153336, lillis.kirsh@bredband.net

Har du idéer och önskemål om föreningens verksamhet är du givetvis välkommen att kontakta någon i styrelsen.

Ordförande: Anders Lindqvist, 0705-89 05 16. anders.lindkvist.idea@hotmail.se

Vice Ordförande: Björn Gustavsson, ordf. 070-66 55 101, dockebo@gmail.com

Östgöta Konstförening
581 02 Linköping

Konstföreningen anordnar föreläsningar i samarbete med Folkuniversitetet och Östergötlands museum.

FolkuniversitetetÖstergötlands museum