Logga ÖKFÖstgöta Konstförening

På gång

Vårprogrammet 2020

Välkommen till ett nytt år med Östgöta Konstförening

År 2020 är det 99:e i föreningens historia. Det är ofrånkomligt att en del av årets program kommer att blicka framåt mot jubileumsåret, samtidigt som mycket annat känns igen från tidigare års verksamhet, inte minst då det gäller resorna.

Vi börjar vårt program redan 1 februari med att bjuda in till Grafiska Sällskapets Grafiktriennal, som visas på Galleri Sander/NP33 i Norrköping. För första gången på 35 år, kan vi åter här i Östergötland få möta det mest aktuella i samtida nordisk grafik. Vi får en visning mellan kl. 11.30-13.00.
Joakim Sander, på Galleri Sander/NP33, har suttit i juryn och berättar om arbetet. Sedan ser vi utställningen under ledning av Stefan Hammenbeck. Vi serveras kaff/te med fralla. Arrangemanget görs i samarbete med Sveriges Konstföreningar, Östgötadistriktet. Anmälan görs till: marjatjadermo@gmail.com eller på telefon 070 607 72 56. Senast 29 januari.

Ett säkert vårtecken är salongen på Liljevalchs och vår resa till Stockholm: Resan 8 februari innehåller två destinationer: Vårsalongen på Liljevachs och utställningen ”Arktis, medan isen smälter” på Nordiska Museet. Buss avgår från Östergötlands museum i Linköping, kl. 08.00 och från Konstmuseet i Norrköping, kl. 08.40. Beräknad återfärd kl. 17.00.

En månad senare, 5 mars kl. 17.00,  gör vi ett besök i Region Östergötlands konstmagasin i Tornby. Atte Öhrnell, ansvarig för Regionens konstinköp, visar oss delar av all konst som där finns förvarad. I takt med att Region Östergötland bygger nytt, köps också ny konst in, medan annat som tagits ned får chansen att visas upp i ny miljö. Regionens offentliga lokaler är utan tvekan Östergötlands största ”konstgalleri” av samtida konst.

Studiecirkel: Vi ser också besöket i konstmagasinet som starten på en studiecikel om östgötsk konst under det senaste seklet. Vi tar vår utgångspunkt i boken OM KONST, som sammanställdes till föreningens 90-årsjubileum och ser hur konsten påverkas av den tid i vilken den skapats och ställer oss frågan om vad vi kan vänta av framtiden. Stefan Hammenbeck introducerar. (Anmälan görs till anders.lindkvist.idea@hotmail.se)

Den 28:e mars är det så dags för föreningens årsmöte, kl.14.00 på Kulturhuset Skylten (Oskarsgatan 3, på andra sidan spåren vid Resecentrum). Vi får en kort beskrivning av Skyltens verksamhet och ges möjlighet att se lokalerna där konstnärskollektivet ALKAs ateljéer finns inrymda. Men framför allt presenterar vi årets stipendiat, varefter följer årsmötesförhandlingar. I cafeterian serveras kaffe/te och kaka.

Den 1:a april är det så dags för vårens andra resa, denna gång till Borås i Västergötland. Borås har verkligen lyckats etablera sitt signum som konststad. Vi ser två utställningar på Abecita konstmuseum,  gör en stadsvandring och avslutar med en färgsprakande retrospektiv av Gianni Versace på Textilmuseet. Buss avgår från Borggården kl. 07.30 och hemresan sker samma dag kl. 17.15.

Kulturhuset Agora i Skäggetorp är liksom Skylten en byggnad väl värd att visa upp. Här pågår  kreativ veksamhet för alla åldrar. ÖKF har tillsammans med Östergötlands museum valt ungdomar som målgrupp, i ett projekt kallat ”Ung konst öst”. I projektet medverkar också ALKA och Liljeholmens och Lunnevads folkhögskolor tillsammans med Linköpings kommun. Onsdagen 6 maj kl. 15.00 ges en information på plats av ”Ung konst öst” och hur långt projektet kommit i att bidra till återväxten av östgötsk konst. Kulturhuset Agora ligger centalt i Skäggetorp, bakom Skäggetorpskolan.

Våren avslutas, precis som förra året, med en vernissage i Vadstena Folkets Park. Nu med den andra uppsättningen av skulpturer.
Datum är 30 maj och tiden för invigninen är kl.14.00. Liksom förra året avgår gratis tåg på den smalspåriga järnvägen, från Vadstena central till Folkets Park.

Välkommen! Styrelsen

E-postadresser och adressändringar

För att underlätta medlemskontakterna önskar vi få in e-postadresser från så många medlemmar som möjligt. Vänligen meddela e-postadress, namn och telefonnummer till Lillis Kirsh,
Ombergsgatan 1, 58248 Linköping, tel. 013-153336, 0738-153336, lillis.kirsh@bredband.net

Har du idéer och önskemål om föreningens verksamhet är du givetvis välkommen att kontakta någon i styrelsen.

Ordförande: Anders Lindqvist, 0705-89 05 16. anders.lindkvist.idea@hotmail.se

Vice Ordförande: Björn Gustavsson, ordf. 070-66 55 101, dockebo@gmail.com

Östgöta Konstförening
581 02 Linköping

Konstföreningen anordnar föreläsningar i samarbete med Folkuniversitetet och Östergötlands museum.

FolkuniversitetetÖstergötlands museum